
Dimarts, 9 de desembre de 2025, a les 17:30
Ciències i Tecnologia
A càrrec de Josep Anton MUÑOZ DE LA FUENTE
Titulació i currículum: Doctor en geologia per la Universitat de Barcelona (1985) i catedràtic de Geologia Estructural a la mateixa universitat (2003). Especialista en geologia estructural i modelització de sistemes orogènics, falles i tectònica salina. Ha impartit docència en graus, màsters i doctorats universitaris, així com formació continuada per a institucions i empreses energètiques multinacionals.Ha fundat i dirigit l’Institut de Recerca Geomodels (2008-2017) i actualment dirigeix el grup de recerca en Geodinàmica i Anàlisi de Conques.Ha liderat 172 projectes de recerca, ha publicat 295 treballs (articles, llibres i mapes geològics) i ha presentat 355 comunicacions en congressos. També ha dirigit 18 tesis doctorals.L’any 2002 va rebre la Distinció per a la Promoció de la Recerca Universitària. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans i de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.
Sinopsis: Les muntanyes han captivat la humanitat des de temps immemorials. Comparar les diferents serralades del planeta ens ajuda a entendre millor els processos que en determinen l’origen i l’evolució. Sabem que les serralades neixen als límits de les plaques tectòniques i que són una expressió visible de la dinàmica interna de la Terra. El seu relleu és el resultat de l’engruiximent de l’escorça provocat per la convergència entre plaques: com més intensa és aquesta convergència, més ampla i alta acostuma a ser la serralada que es forma. Ara bé, les muntanyes no són només el producte de processos interns. Factors externs —com el clima i l’erosió— també hi tenen un paper clau. Tot i que és conegut que les muntanyes poden influir en el clima, és menys evident fins a quin punt el clima pot, al seu torn, modelar les muntanyes. L’origen i l’evolució d’un orogen depenen sempre d’aquesta combinació entre la dinàmica profunda de la Terra i els processos superficials.
En aquesta xerrada intentarem respondre preguntes com: té límit l’alçada d’una serralada? Són els cims de vuit mil metres de l’Himàlaia la màxima alçada que pot assolir una muntanya? Quan i com s’assoleix la màxima alçada? Les serralades del planeta segueixen un patró comú? I quins factors n’expliquen l’evolució? Quin paper hi juga el clima? Els mètodes desenvolupats en els darrers anys han permès avançar notablement en la comprensió de com evolucionen les serralades i de com els canvis climàtics i altres processos han influït en l’evolució de les serralades del nostre planeta. Aquest coneixement ens ajuda, avui, a donar respostes més precises a totes aquestes preguntes.
INSCRIPCIONS:
Obertes a majors de 50 anys.
Durant el curs, els dies de conferència al local on es realitzi.
Telèfon: 677 66 92 17 E-mail: aula.exten.univer.bdv@gmail.com
Web : www.aulaunibarbera.org Instagram: aulabarberadelvalles
QUOTA DE SOCI: 50€ anuals. Les parelles 80€ (40 cadascú)
Pagament mitjançant domiciliació bancària.
NO SOCIS: 5€ / conferència
Aforament màxim: 150 persones



